Als Medewerker Bedrijfsvoering en Verhuur bij Parnassos zorgt Fleur ervoor dat alles achter de schermen soepel verloopt. Hoe ze dat doet lees je in dit interview.

Wat doe je als functie? 

Sinds januari 2026 werk ik als locatiemedewerker. Daarvoor was ik anderhalf jaar verhuurmedewerker voor zowel Parnassos als het UMU (Universiteits Museum Utrecht) en nu ben ik weer tijdelijk Verhuurmedewerker. Ik zeg altijd hoe leuk ik het vind om in een cultuurcentrum te werken waar wordt gezongen, gedanst en muziek gemaakt, maar ook geschilderd. Er hangt hier zoveel creativiteit in het pand en we hebben zelfs een theaterzaal. 

Als klein meisje droomde ik hier al van: stel je voor dat ik ooit iets met theater zou doen. En nu is dat gewoon werkelijkheid. 

Wat maakt jouw werk leuk? 

Wat het werk hier zo leuk maakt, is dat bezoekers altijd zo blij binnenkomen. Je hoort vaak dingen als: “het is hier zo gezellig” en “er hangt altijd zo’n fijne sfeer”. Dat is heel leuk om terug te krijgen. 

En eerlijk is eerlijk: dat gevoel heb ik zelf ook. Er hangt gewoon een fijne, ontspannen sfeer in het gebouw. En dat komt natuurlijk ook door de leuke collega’s, met wie je het allemaal samendoet. 

Er wordt hier gezongen, gedanst, muziek gemaakt en geschilderd. Als klein meisje droomde ik ervan ooit iets met theater te doen, en nu werk ik midden in die wereld.”

De fijne sfeer pik je dat ook na je werk mee? 

Ja, bijvoorbeeld laatst bij UUnited on Tour Birthday Party op 26 maart merk je heel goed hoe gezellig het is. Het is dan heel leuk om te zien hoe alle studentmuziekgezelschappen op het podium naar elkaar optreden. Als je zelf in de zaal staat, besef je ineens: hiervoor doe ik het. Ik vind het heel leuk om het resultaat zo terug te zien. 

Ik ben ook een keer bij Tivoli geweest bij een optreden van Dekoor en de USBB heb met het USKO meegezongen. Dat zijn echt leuke inkijkjes. Je bent meestal bezig met de gang van zaken, maar het is juist heel leuk om te zien wat er allemaal bij Parnassos gebeurt. 

Waar ben je trots op in je werk? 

Ik vind het fijn als een verhuring goed verloopt, zeker wanneer er grotere groepen zijn. We krijgen regelmatig aanvragen van de Universiteit Utrecht zelf, en sommige huurders komen vaker terug. Als het contact en de afstemming goed lopen, geeft dat een prettig gevoel. 

Op een dag van een verhuring kunnen er soms onverwachte dingen gebeuren. Dan denk je eerst: hoe gaan we dit oplossen? Maar dat komt altijd goed, vaak in samenspraak met de huurder. En als alles dan soepel verloopt, ben ik daar ook trots op.

Heb je iets geleerd binnen je functie wat je niet had verwacht? 

Ja, we hebben hier in Parnassos een kostuumhok waar de muziekgezelschappen af en toe hun instrumenten en spullen opslaan. Laatst dacht ik dat ik alles goed had weggezet, maar daardoor kon een gezelschap achterin niet meer bij hun spullen. Dat moet de volgende keer dus anders. 

Ik merk wel dat je met een menselijke aanpak veel begrip en samenwerking krijgt. Je kunt denken dat alles meteen perfect moet staan, maar het is juist heel waardevol om even direct contact te hebben, mensen te woord te staan en ze gerust te stellen. 

Waar kijk je nu nog het meeste naar uit? 

De Parnassos Presents zijn net geweest. Daar was ik actief bij betrokken. Dan laten mensen zien wat ze in de cursus hebben geleerd en waar ze trots op zijn.

Bij zo’n voorstelling komen vaak veel bezoekers, en dat vind ik heel leuk: zo kun je Parnassos echt als plek laten zien en wat we hier allemaal doen. 

In de zomer gaan we ook weer klussen in het gebouw. Parnassos is namelijk vanaf 6 juli gesloten, en dat geeft ons de tijd om aan de slag te gaan. In ruimte 206 gaan we opruimen en alles opnieuw inrichten. Ik vind het leuk om dat samen met mijn collega’s te doen. Er wordt het hele jaar door veel materiaal opgeslagen, dus het is goed om dat één keer per jaar weer even goed op te ruimen.  

Wat doe je naast je werk in je vrije tijd? 

Ik heb zingen eigenlijk via Parnassos ontdekt. Ik vind het heel leuk, vooral samen zingen. Dat doe ik nu niet meer actief; dat deed ik bij Parnassos en ergens anders, maar dat is inmiddels gestopt. Binnenkort ga ik met twee vriendinnen kijken of we het leuk vinden om het weer op te pakken. Af en toe een avond samen zingen. Daarnaast dans ik ook al mijn hele leven! 

Verder ben ik graag buiten: naar het park of het bos, gewoon de natuur in en naar vogels luisteren. Ik vind het heerlijk dat ze nu weer overal te horen zijn. 

Ik woon nu al negen jaar in Utrecht, maar kom uit Friesland. Daar hebben we een zeilboot, en ook daar ben ik graag buiten op het water.